Nu får det snart vara nog

Sedan drygt ett halvår tillbaka har jag haft ont i axeln. Ett besök hos doktor och sjukgymnast gav diagnosen ”frozen shoulder”. Inte särskilt spännande, då jag direkt insåg att det kan ta lång tid innan det blir bra igen. Dessutom tyckte sjukgymnasten att jag fortfarande var för rörlig för att ha nått vändpunkten.
Hittills har det gått något sånär att klara av vardagliga sysslor och att jobba på mer eller mindre som vanligt. Man får vara uppfinningsrik när inte armarna når dit de borde och tänka efter innan man gör någon onödig rörelse. Det som ställer till det är framförallt vid plötsliga rörelser, eller när man t ex halkar och den naturliga reflexen hinner före det rationella tänkandet… det gör ofantligt ont.

Nu närmar det sig dock gränsen för vad jag klarar av. Att hänga tvätt på tvättlina högre upp än 140cm är inte att tänka på, säkerhetsbältet dras med fördel fram med höger hand, stänga bildörren görs med stor försiktighet. Enkla saker som att tvätta håret och höger sida av kroppen, är snart en total omöjlighet – jag når helt enkelt inte utan att åsamka mig själv mer smärta än jag står ut med.

För en undersköterska i hemvården är detta ingen lätt uppgift att lösa. Det är snarare snart så att jag själv skulle behöva hemhjälp. Vilken tur att jag har en jämlik och omtänksam make som styr upp i hemmet…tyvärr kan han inte vara assistent åt mig när jag jobbar. Jag hoppas innerligt att axeln snart slutar att göra ont. OK att det tar ett tag innan stelheten försvinner och innan jag får tillbaka rörligheten, men det kan jag leva med. Men, jag har tröttnat på att inte kunna ligga på favoritsidan när jag sover, att mer eller mindre alltid ha ont och vara tvungen att ta värktabletter för att över huvud taget förmå mig att gå upp ur sängen på morgonen.
Nu får det vara nog! Jag vill ha min axel tillbaka!

Min önskelista ser ut ungefär som i inlägg nr 336 på denna blogg:
365painfreedays.blogspot.com

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

