Obalans i tillvaron

Dagen började sådär, med en elak Axel jr, som molande och huggande stal energi. Med lite frukost och en trallala-tablett i kroppen, fick jag åter makt över Axel.

Vi tog oss en tur till Granngården för att i första hand köpa krukväxtjord till pelargonskotten som väntat länge på att planteras. Väl där, fanns det ju massor av roliga växter som bara ropade att de ville följa med oss hem.

Vi köpte några kryddväxter, tre tomatplantor, en björnbärsplanta och jordgubbs- och smultronplantor. De två sistnämnda ska barnen få ansvara för.

Herr Axel jr håller sig snällt i bakgrunden hela tiden vi grejar i trädgården, men så fort jag tar en paus och släpper tanken fri, är han där och försöker ta över. Visst är det skönt att kunna pilla med saker jag tycker om att göra, men energin räcker inte till för att göra det 24 timmar om dygnet. Någon gång måste man ju vila kroppen också, även om jag har svårt för att sitta stilla och göra ingenting.

Imorgon ska jag i alla fall få nästa behandling med akupunktur. Om jag minns rätt är det 5e gången. Det har varit min räddning dessa sista veckorna. Inte så att det helt tar bort smärtan, men det håller den hanterbar i 4-5 dagar, då jag klarar mig med ”bara” Panodil och Ipren. Den här gången har det gått 1½ vecka sedan förra behandlingen, och tyvärr har jag varit tvungen att gå på med rejält mycket starkare tabletter sedan i torsdags.

Kroppen längtar efter semester. På gott och ont, då jag inte vill ha tid att känna efter hur ont jag egentligen har. Det går att ta sig långt på envishet och värktabletter, men ibland funderar jag på om det är värt det. Å ena sidan vore det kanske bra med vila, men å andra sidan blir det ju inte bättre av det i längden, utan bara för stunden och då kan jag tycka att det kvittar. Jag får väl fundera vidare på hur jag ska komma i balans igen.  Tills dess är det bara att hålla sig sysselsatt.

Solen värmer så det knakar i plasttaket över altanen. Tror bestämt jag ska ta med mig en kopp kaffe och stickningen ut till gungstolen. Jag har ju ett projekt som helst ska vara klart innan nästa söndag då det är mors dag.

Det här inlägget postades i frozen shoulder, handarbete, smärta, trädgård och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

