Resumé av Danmarkresan.

Hemma igen efter en vecka på resande fot. Vi startade förra söndagen med att åka till Göteborg för att övernatta hos svåger och blivande svägerska.

Göteborg är en trevlig stad, men ack så svår att navigera runt i med bil. Efter ett flertal felåkningar, kom vi i alla fall till Stena-terminalen i tid och kunde köra upp på färjan. Vädret var rejält blåsigt, så resan över till Fredrikshavn blev något gungig. Barnen fick träffa Nicke Nyfiken och kunde roa sig med bl a pingis under den 3,25 timmar långa resan. Sedan väntade en bilresa på ca 25 mil längs E45 ner till staden Kolding.

Tisdagen spenderades helt och hållet på Legoland i Billund. Det är helt otroligt hur stort området har vuxit och hur mycket det finns att se och göra där. Jag tror att barnen mest uppskattade att få gå i körskola och få ett eget körkort. Jag imponerades av personalen som med lätthet kunde ge instruktioner till barnen på danska, svenska, norska, tyska och engelska. Det var en mycket rolig dag.

Onsdagen var också tänkt att spenderas i Legoland, men barnen var nöjda med gårdagen, så vi stannade i Kolding och gick runt och tittade på vad staden hade att erbjuda. Bla finns där en mycket trevlig lekpark (Legeparken), med roddbåtar, trampbåtar, trampbilar, stort schackspel, gungor och rutschkanor. Den här dagen, var också hotellets pool äntligen färdigstädad och öppen igen, så det blev två dopp i den också. På kvällen åkte vi till ett närliggande köpcentrum och käkade middag på Jensens Böfhaus. Sonen som knappt ätit på 2 dagar satte i sig en och en halv portion mat samt glass till efterrätt (bra betyg till den maten).

Torsdagen var hemresedagen. Vi startade tidigt från Kolding, och anlände till Fredrikshavn med god marginal innan färjan skulle ta oss tillbaka till Sverige. Vi använde tiden till att gå en stund inne i centrum och åt glass och hade det skönt.

Hemresan var mycket lugnare. Vackert väder och aningens färre barnfamiljer. Väl i Göteborg var det tid för middag och barnen som fick syn på ett Jensens Böfhaus tyckte nog att vi kunde äta där idag igen då maten var så god. Så så fick det bli. Maten var om möjligt ännu godare idag.

Vi stannade en natt hos svåger och blivande svägerska, för att sedan göra stan under fredagen. Det var inte mycket sol mellan regnskurarna, så vi valde att gå på bio och se Ice Age 4. På kvällen tog vi in en natt på hotell/vandrarhem, då det vankades möhippa för den blivande bruden under lördagen.

Medan möhippan utspelade sig i centrala Göteborg med bl a porträttmålning och jazzbalett, tog maken med sig barnen till Liseberg och spenderade hela dagen där. Sonen rycktes med av speldjävulen, och spelade måååånga gången på chokladhjulet. Som tur var vann han till slut, och fick med sig 2kg mjölkchoklad hem.

Det var otroligt skönt att komma hem till sin egen säng och egen kudde. Axel Jr har varit allt annat än tillmötesgående under denna resa och just nu önskar jag att jag vore som en av alla legogubbar vi sett med möjlighet att byta ut armar och händer. Till råga på allt har jag en begynnande nackspärr som grädden på moset. Är tacksam för att det är två veckor kvar på semestern, men jag förstår i ärlighetens namn inte riktigt hur det ska gå att börja jobba igen. Men men, en dag i taget, kanske det har ändrats tills dess.  Annars kan jag kanske söka jobb som staty😉 Känner mig lite som gubben på bilden nedan.

Det här inlägget postades i frozen shoulder, semester, Uncategorized. Bokmärk permalänken.