Pressat läge

Igår fyllde vi frysen med nystyckat griskött. Skönt att veta att det finns mat för flera månader framåt.
Idag har jag för första gången i mitt 36-åriga liv kokat ett grishuvud. Om nu grisen ändå har fått sätta livet till för att vi ska få mat, kan man väl ändå ta tillvara hela grisen. Det jag försöker mig på, är min första pressylta, något som farmor alltid kokade ihop innan jul. Min lär inte bli lika fin som hennes, men jag hoppas att jag fick till kryddningen så att den smakar gott i alla fall.
Här står den nu i press och ska så göra i 10 timmar till medan den svalnar och förhoppningsvis klistrar ihop lagren av kött och späck.

20121130-142653.jpg

Nu ska jag sätta mig ner med en kopp kaffe och andas en stund, för sedan ska jag hämta dottern och åka till stan för att köpa det sista innan hennes 12-årskalas ikväll.

Det här inlägget postades i Amanda, jul, kalas, mat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

